Fiat Abarth 850 - 1000 - Abarth Punto S2000 - Abarth 500 - Historia - Tekniikka


HISTORIA

Ensimmäiset varsinaisesti ratakäyttöön rakennetut Abarthit saapui Suomeen
1967 Autonovo Oy..lle. 1969 - 1972 saapui vielä kolme Abarthia.

Fiat Abarth 850 TC Corsa (Autonovo Oy)
- Tallessa suomessa
Fiat Abarth 1000 Berlina Corsa (Autonovo Oy)
- Myyty ulkomaille (Itävalta)
Fiat Abarth 1000 Berlina Corsa (Kari-Matti Lehtonen)
- Myyty ulkomaille (Saksa)
Fiat Abarth 1000 TCR (Autonovo Oy)
- Tallessa suomessa
Fiat Abarth 1000 Berlina Corsa (Orvo Marjamäki)
- Tallessa suomessa


FIAT ABARTH 850 TC CORSA (214) / 1000 BERLINA CORSA (210) Gruppo 2

MOOTTORI 850 TC CORSA
tyyppi:

Sylinterimitat mm 62.5 x 69
Kuutiotilavuus 846cc / Teho 76hv / 8000rpm
Puristussuhde 11.5
Voitelu päävirtasuodatin, eteensijoitettu termostaattiohjattu jäähdytin
Kaasutin Weber 36 DCD7
Sytytysjärjestelmä Magneti Marelli ja Champion 58R sytytystulpat

MOOTTORI 1000 BERLINA CORSA
tyyppi:

Sylinterimitat mm 65 x 74
Kuutiotilavuus 982cc / Teho 85hv / 7600rpm
Puristussuhde 12.2
Voitelu päävirtasuodatin, eteensijoitettu termostaattiohjattu jäähdytin
Kaasutin Weber 36 DCD7
Sytytysjärjestelmä Magneti Marelli ja Champion 58R sytytystulpat 

VOIMANSIIRTO

5 vaihteinen Abarth vaihteisto + peruutusvaihde
Sygronoitu 1 vaihdetta lukuunottamatta
Tasauspyörästön lukko automaattinen Auto-block
Haussermann kytkin

ALUSTA

Jousitus edessä erillisjousitus kolmiomaiset ylätukivarret, alhaalla sijaitseva poikittainen,
poikittaisella reaktiotangolla tuettu lehtijousi, kierrejousin varustetut
kasitoimiset nesteiskunvaimentimet sekä kallistuksenvakain.
Jousitus takana erillisjousitus viistoon asetetut kolmiomaiset tukivarret, kierrejousin
Iskuinvaimentimet sekä kallistuksen vakain.
Jarrut edessä levyjarrut halkaisija 211.25mm 3 mäntäinen satula.
Jarru takana levyjarrut halkaisija 212 mm 3 mämtäinen satula.
Mekkaaninen käsijarru
Kierukka ja rulla ohjaus

KORI

Fiatin itsekantava teräskori, Abarthin muokkaama ja keventämä

MITAT ja Paino

Moottoriöljytilavuus 6kg
Polttoainesäiliö 31litraa / luokiteltu myös 70 litraa
Jäähdytysjärjestelmä 8 litraa
Vanteet 4.5 - 5.5 x 13
Luokituspaino 583kg


FIAT ABARTH 1000 TCR Gruppo 2

MOOTTORI
tyyppi:

Sylinterimitat mm
Kuutiotilavuus 982cc / Teho 112hv
Kaasutin 2 kpl Weber
Sytytysjärjestelmä Magneti Marelli Champion 58R sytytystulpat

VOIMANSIIRTO

5 vaihteinen Abarth vaihteisto + peruutusvaihde
Syngronoitu 1 vaihdetta lukuunottamatta
Tasaupyörästön lukko automaattinen Auto-block
Hausserman kytkin

ALUSTA

Jousitus edessä erillisjousitus kolmio ylä ja alatukivarsi, kierrejousin varustetut
kaksitoimiset nesteiskunvaimentimet sekä kallistuksenvakain.
Jousitus takana erillisjousitus viistoonasetetut kolmiotukivarret kierrejouset
sekä kaksitoimiset nesteiskunvaimentimet ja kallistuksenvakain.
Jarrut edessä levyjarrut halkaisija 211.5mm sekä 3 mäntäinen jarrusatu.
Jarrut takana levyjarrut halkaisija 215mm sekä 3 mäntäinen jarrsatula.
Mekaaninen käsijarru.

KORI

Fiatin itsekantava teräskori, Abarthin muokkaama ja keventämä

MITAT ja PAINO

Moottoriölytilavuus 6kg
Polttoainesäiliö 31 litraa / luokiteltu myös 70 litraa
Jäähdytysjärjestelmä 8 litraa
Vanteet 7 - 8 x13
Luokituspaino 583kg